Polska Śląskie

Industriada 2016

13 czerwca 2016

Tegoroczna Industriada dobiegła końca po raz kolejny skutecznie udowadniając, że fraza „zabytki techniki” nie musi wiązać się z nudą i mało przystępną nomenklaturą. Na ten jeden dzień w roku przemysłowe i górnicze atrakcje Śląska zyskują nowe życie przyciągając tłumy zwiedzających w każdym wieku. Choć liczyliśmy na to, że jak w zeszłym roku w programie znajdzie  się nieco więcej punktów przygotowanych z myślą o najmłodszych, to i tak w regionie spędziliśmy całą sobotę. W tym roku postawiliśmy na Zabrze, Radzionków i Tarnowskie Góry i ich industriadową ofertę.

W zabrzańskiej Sztolni Luiza, w nowym Parku 12C za symboliczną złotówkę można było pobawić się w małego górnika w Bajtel Grubie. A po fedrowaniu poznać również między innymi śrubę Archimedesa, system zapór i śluz wodnych, pompę wodną lub pobiegać w pobliskim labiryncie.

W Radzionkowie byliśmy po raz pierwszy, wybierając z programu Industriady wizytę w Muzeum Chleba. Oprowadzający nas po obiekcie właściciel – Piotr Mankiewicz z pasją opowiadał o tym, jak Muzeum powstało i z nieskrywanym sentymentem dzielił się swoimi wspomnieniami z czasów, gdy chleb powstawał tradycyjną metodą, apelując jednocześnie o to, by szacunek do tego wypieku powrócił. Przez chwilę mogliśmy również wcielić się w rolę piekarzy przygotowując swoje własne świeże bułeczki.

Industriada-32Industriada-18Industriada-15Industriada-24

Industriada-22

W Muzeum zgromadzono pokaźną kolekcję przedmiotów związanych z wyrobem chleba, a także codziennym życiem naszych dziadków. W osobnej sali mieści się również rekonstrukcja dawnych klas szkolnych. Cała wycieczka odbywa się w prawdziwie swojskiej, chwilami wręcz domowej atmosferze.

Na placu przed muzeum odbywały się również warsztaty food designu i malowania na tkaninach. Maja nie mogła przepuścić możliwości przymierzenia tradycyjnego śląskiego stroju (z pracowni rękodzieła artystycznego wArto)

Industriada-29Industriada-31Industriada-30

Dzień na Śląsku zakończyliśmy przejażdżką kolejką skansenową w Tarnowskich Górach (przy Zabytkowej Kopalni Srebra), wyczekiwaną przez Mają od samego poranka.

Industriada-35Industriada-36Industriada-37Industriada-6Industriada-3Industriada-41

Z ciekawością czekamy na kolejną Industriadę i to, czym nas znów zaskoczy nasza najbliższa śląska okolica, a w międzyczasie planujemy odwiedzić dobre kilka obiektów z programu Industriady. Bo Śląsk z pewnością ma jeszcze wiele ukrytych skarbów, nie tylko pod ziemią!

Tagi
POWIĄZANE WPISY
Asia, Łukasz, Maja i Alicja Kasperek

Cześć! Jesteśmy rodziną, która nie wyobraża sobie życia bez podróży. Na co dzień mieszkamy i pracujemy na Śląsku. Staramy się uciekać od rutyny i codziennego pośpiechu, więc gdy to tylko możliwe, pakujemy plecaki i ruszamy w drogę. Odkąd pojawiła się Maja, podróżujemy wyłącznie w pełnym składzie, bo tylko wtedy podróż może być naprawdę udana! A jak to się zaczęło, przeczytacie na stronie "O nas".