Oman Świat

Oman – informacje praktyczne

- 5 października 2015

Oman był dla nas pozytywnym zaskoczeniem. Dokonując wyboru tego kierunku przede wszystkim zweryfikowaliśmy w wielu źródłach, że jest bezpieczny i otwarty na rodziny podróżujące z dziećmi. Na miejscu okazało się jednak, że do wszystkich pozytywnych relacji z tej części Półwyspu Arabskiego należałoby dodać o wiele więcej. Jedynym minusem, jaki przychodzi nam do głowy są wysokie ceny noclegów, o które jednak nie trzeba się martwić korzystając z Couchsurfingu czy też zabierając ze sobą namiot. Zacznijmy jednak od początku, czyli podstawowych informacji praktycznych.

Trasa

Oman - mapa

Maskat – Bahla – Nizwa – Wadi Bani Khalid – Al Ashkarah – Masirah – Ras Al Jinz – Sur – Wadi Shab – Maskat.
Łącznie ponad 2000 kilometrów.

Pieniądze

OmanPr-1

Walutą Omanu jest omański rial (OMR). 1 rial stanowi równowartość 2,30€, czyli ok. 10zł.

Posługiwaliśmy się głównie gotówką (wyjątkowo). W Maskacie bez problemu można wymienić euro lub dolary w jednym z licznych kantorów. W mniejszych miejscowościach może być trudniej o kantor, natomiast w wielu punktach można płacić kartą. Bankomaty są dostępne w miastach, jednak należy pamiętać o możliwych niekorzystnych kursach walutowych i podwójnym przewalutowaniu.

Wiza

Wiza dostępna na lotnisku lub przejściu granicznym. Aby przyspieszyć formalności na miejscu, od niedawna można sobie przygotować i wydrukować formularz wizowy online.
Wiza ważna 10 dni kosztuje 5 OMR, 30 dni – 20 OMR. (AKTUALIZACJA: Od kwietnia 2017 roku nie ma już wizy 10-dniowej)

Od niedawna formalności wizowe można załatwić jeszcze przed wyjazdem korzystając z usługi online. Szczegóły na stronie omańskiej policji.

Uwaga: istnieje możliwość uniknięcia opłaty za wizę w przypadku przekroczenia granicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich na jednym z lotnisk w Dubaju (chodzi o pieczątkę z emiratu Dubaju), a następnie lot do Omanu również z Dubaju (oba warunki muszą zostać spełnione). Podobno bywają z tym kłopoty na lotnisku DWC (gdzie obecnie lata m.in. Wizzair), na DXB jest to standardowa procedura. My lecieliśmy przez Abu Dhabi, więc nie mieliśmy okazji tego sprawdzić. Więcej informacji na: http://www.omanair.com/en/travel-info/tourist-visa-to-oman

Transport

Do Omanu dostaliśmy się korzystając z promocyjnych połączeń Air Serbia na trasie Warszawa – Abu Dhabi (650zł w obie strony), a dalej British Airways do Maskatu (250zł w obie strony). Z Emiratów można również dostać się drogą lądową – autobusem lub wynajętym w Emiratach samochodem po opłaceniu możliwości wyjazdu samochodem poza granicę.

OmanPr-8

OmanPr-3

Na miejscu korzystaliśmy z wynajętego samochodu. Długo zastanawialiśmy się czy wystarczy nam zwykły, kompaktowy samochód, czy powinniśmy rozważyć auto z napędem na obie osie. Znaczna (nawet trzykrotna) różnica w cenie wynajmu pomogła nam podjąć decyzję i zdecydowaliśmy się na najtańszy samochód – Toyota Yaris sedan. Oczywiście bez napędu 4×4 nie mogliśmy udać się na otwartą pustynię, wjechać na Jebel Shams, ani zjechać z utwardzonej drogi (z wyjątkami), jednak na naszą trasę miejskie auto było w zupełności wystarczające.

Za wynajem płaciliśmy około 100zł za dobę, z pełnym ubezpieczeniem (bez wkładu własnego). Skorzystaliśmy z wypożyczalni Thrifty, dokonując rezerwacji przez pośrednika rentalcars.com.

Paliwo jest bardzo tanie – litr benzyny kosztuje nieco ponad 1zł!

OmanPr-18

Litr benzyny za nieco ponad złotówkę…

Dla podróżujących z dziećmi, warto wziąć swój fotelik samochodowy. Na miejscu dostępność zwykle nie jest gwarantowana, a zważając na styl jazdy miejscowych kierowców, nie ryzykowalibyśmy jazdy z dzieckiem bez fotelika.

Pomiędzy głównymi miastami (Maskat, Nizwa, Sur, Salalah) podobno kursują autobusy, natomiast szczegóły pozostają zagadką – strona internetowa głównego przewoźnika (http://www.ontcoman.com/) jest wciąż w budowie.

W miastach transport publiczny praktycznie nie istnieje, a jego funkcję przejęły taksówki.

Noclegi

Na wyspie Masirah

OmanPr-10

W Ras Al Jinz

Podczas dwutygodniowej podróży płaciliśmy jedynie za dwa noclegi – w hotelu w Sur. Kilkakrotnie korzystaliśmy z Couchsurfingu (więcej w tym wpisie) (Maskat, Bahla), trzykrotnie spaliśmy pod namiotem (Al Ashkarah, Masirah, Ras Al Jinz).

OmanPr-12

Za nocleg w najtańszym hotelu w Sur – Al Faisal Hotel Suites płaciliśmy 25 OMR, czyli 55€ za noc. Sporo, chociaż warunki były naprawdę świetne. Nigdy wcześniej nas tak nie cieszył prysznic z bieżącą i ciepłą wodą! 😉

Noclegi w Omanie znajdziesz na przykład przez multiwyszukiwarkę Hotelscombined.pl

Jedzenie

Jedzenie w Omanie nie jest zbyt zróżnicowane, jest za to bardzo smaczne i w przystępnych cenach. Dominuje kuchnia indyjska i pakistańska. Z łatwością można znaleźć odpowiednie danie dla najmłodszych, mniej pikantne (np. wszelkiego rodzaju zupy). W domach jedliśmy najczęściej ryżowe dania Biriyani i niezliczone ilości daktyli i owoców.

OmanPr-5

OmanPr-11

OmanPr-13

Oprócz restauracji dobrze i tanio zjeść można w tzw. coffee barach, będących najczęściej małymi knajpkami oferującymi kilka dań. Można je znaleźć praktycznie na każdej ulicy, menu jest bardzo podobne, więc w przeciwieństwie do restauracji, zwykle nie trzeba daleko szukać.

Należy pamiętać, że mężczyźni i kobiety w Omanie jadają w osobnych pomieszczeniach (w restauracjach i domach). Oczywiście nie wymaga się tego podziału od turystów, można poczuć się jednak nieswojo będąc jedyną kobietą/mężczyzną w pomieszczeniu przeznaczonego dla płci przeciwnej. Wyjątek stanowią rodziny, które jadają w restauracji w specjalnych strefach dla nich przeznaczonych (family rooms).

Bezpieczeństwo

Oman to kraj niezwykle bezpieczny. Czy to w miastach, czy też na zupełnym pustkowiu, gdzie trudno było o zasięg telefoniczny, czuliśmy się o wiele bezpieczniej niż we własnym kraju.

W tradycyjnym omańskim domu

Otwartość i przyjazność Omańczyków zasługuje na osobny wątek, zatem odsyłamy do wcześniejszego artykułu – Wystarczy zapytać o drogę – czyli jacy są Omańczycy.

Najistotniejszymi zagrożeniami są te ze strony przyrody, szczególnie jeśli chodzi o zjawisko błyskawicznych powodzi (flash flood). Z racji bardzo suchego obszaru i specyficznego ukształtowania terenu, opady występujące w górach mogą spowodować szybkie zalanie niżej położonych obszarów, nawet kilkadziesiąt kilometrów dalej. W okolicach wadi (kanionów) należy zapoznać się z ewentualnymi ostrzeżeniami, a samochód bezwzględnie parkować w miejscach do tego wyznaczonych.

OmanPr-4

Przy drogach bardzo często spotyka się słupki wskazujące poziom wody – poziom oznaczony kolorem białym jest możliwy do przejechania, czerwony oznacza konieczność przeczekania powodzi.

Telefon / Dostęp do Internetu

Na miejscu kupiliśmy lokalną kartę SIM prepaid w sieci Omantel – Hayyak. Ceny połączeń lokalnych są bardzo niskie, dodatkowo za 3 riale można było kupić pakiet mobilnego Internetu (1GB). Z całą pewnością nie opłaca się korzystać z europejskich kart SIM i bardzo drogiego roamingu.

Jeśli uważasz wpis za przydatny, będziemy wdzięczni za kliknięcie like’a poniżej lub/i udostępnienie wpisu. Zachęcamy również do zapisania się do newslettera i śledzenia naszego profilu na Facebooku.

TAG
POWIĄZANE WPISY
  • Ja w sumie nie słyszałam jakiś złych czy mocno krytycznych opinii na temat Omanu (no chyba, że czasami na temat cen), ale może to też wynikać z tego, że wcale aż tak dużo Polaków tam nie jeździ, a ci co jeżdżą udają się tam z odpowiednim przygotowaniem i na miejscu nie czują się aż tak zaskoczeni zastaną rzeczywistością.
    A powiedzcie mi, czy wegetarianka miałaby tam co jeść? Bo gdy myślę o kuchni indyjskiej czy pakistańskiej, to widzę ryż i warzywa, więc nie tak źle 😉

• Jest właśnie tak jak piszesz, że o Omanie w ogóle niewiele się mówi czy słyszy, więc nie ma też wielu negatywnych opinii. My na pewno nie znaleźliśmy ku temu powodów 😉
      Co do wegetarianizmu w Omanie, myślę, że dałabyś radę. Wprawdzie w tamtejszej diecie dominuje mięso, jednak warzyw i owoców nie brakuje, co w połączeniu z kuchnią indyjską i pakistańską powinno dać sporo możliwości.

• Jakoś nigdy nie brałem pod uwagę tego kierunku, więc dzięki za konkretne informacje. Ceny trochę odstraszają, ale w końcu podróże kosztują. Fajnie, że jeździcie z dzieciakiem, duży szacunek za to :).

• Jak najbardziej warto brać ten kierunek pod uwagę. Jeśli tylko jest się gotowym spać gdziekolwiek, tzn. poza hotelami, pozostałe ceny już tak nie odstraszają.

• Takie ceny paliwa to ja rozumiem 🙂 Wracając jeszcze do kosztów, to faktycznie udało Wam się odwiedzić to miejsce za bardzo „fajne” pieniądze… rewelacja!

• Oman jest na mojej liscie krajów do odwiedzenia, ale jakoś nie mogę przekonać do niego mojego chłopaka:) Jak sobie poradziliście tam z językiem ?

• Z komunikacją nie mieliśmy tam problemu. Wprawdzie nie wszyscy mówią po angielsku, my po arabsku ani trochę, jednak w razie potrzeby człowiek zawsze się z drugim dogada pomimo bariery językowej 😉

• Dużo praktycznych informacji, piękne zdjęcia oraz podziw dla rodziców takiego brzdąca.

• Adrian

Hej,
    Planujemy z dziewczyną lecieć do Omanu na własną rękę. Loty i hotel juz zalatwilismy ale mamy kilka pytań.
    1. Czy kobiety-cudzoziemki faktycznie muszą się mocno przykrywac chodząc po mieście ? Ponadto, jak jest tam traktowana sytuacja w której publicznie byśmy szli trzymając się za ręce? Albo chodzenie w stroju kąpielowym po plaży? Czy jest to akceptowane wobec turystów ?
    Ostatnie pytanie, czy wiecie może czy legalny jest wwóz jakiejś ilości alkoholu przez cudzoziemców ?
    Z góry dziękuję i pozdrawiam!

• Hej Adrian, kobiety nie muszą chodzić zakryte. Tak naprawdę możecie chodzić w czym chcecie i nikt Wam uwagi nie zwróci, poza co najwyżej wymownym spojrzeniem, ale polecam jednak dłuższe spodnie i koszulki zakrywające ramiona, by miejscowych nie urazić czy nie wprawić w zakłopotanie. Na plaży strój kąpielowy powinien być OK, ale nie mieliśmy okazji tego sprawdzać, a na plażach, gdzie bywaliśmy, poza nami nie było nikogo 😉
      Co do alkoholu, nie zastanawialiśmy się nad tym i nie wwoziliśmy, ani nie kupowaliśmy alkoholu, ale na stronie omańskiej policji jest napisane że nie-muzułmanie mogą wwieźć do 2 litrów alkoholu, jednak tylko przekraczając granicę drogą lotniczą.