Brunei Świat

Brunei – informacje praktyczne

- 21 czerwca 2016

Planując ostatnią podróż do Azji południowo-wschodniej, oprócz Malezji i Singapuru zdecydowaliśmy się odwiedzić także Sułtanat Brunei na wyspie Borneo. Sami do końca nie wiedzieliśmy, czego się spodziewać, co samo w sobie bywa wystarczającym powodem, by gdzieś się udać. Nie pomyliliśmy się i w tym przypadku! Poniżej znajdziesz garść informacji praktycznych opartych o naszą trzydniową wycieczkę do Brunei.

Czy warto jechać do Brunei?

Naszym zdaniem, zdecydowanie tak! Może nie jako główny kierunek podróży, by spędzić tam kilka tygodni, natomiast będąc już w Azji południowo-wschodniej, polecamy rozważyć spędzenie chociaż kilku dni w Brunei. Zwłaszcza ze względu na jego mieszkańców i wyjątkowy klimat tego miejsca. Z jednej strony mamy do czynienia z jednym z najbogatszych krajów świata (w przeliczeniu PKB na mieszkańca), z drugiej można odnieść wrażenie jakby czas się zatrzymał. Niewiele tutaj popularnych atrakcji turystycznych, najważniejsze punkty stolicy – Bandar Seri Begawan (BSB), czyli kilka muzeów oraz meczety, można zobaczyć w parę dni. Brunei to jednak nie tylko BSB, ale także kilka innych miejscowości oraz niesamowite lasy równikowe Borneo, które stanowią znaczną część obszaru kraju. Niestety w Brunei byliśmy zbyt krótko, by spędzić czas poza stolicą. Tym razem musieliśmy zadowolić się krótką, kilkugodzinną wycieczką łodzią wgłąb rzeki, by choć trochę doświadczyć Brunei od strony przyrody.

Jeśli jeszcze nie czytałaś/eś poprzednich wpisów z Brunei, zajrzyj i oceń sama/sam czy warto.

Pieniądze

Walutą Brunei jest dolar brunejski (B$). 1 dolar to niecałe 3 polskie złote.

Dolar brunejski jest sztywno powiązany z dolarem singapurskim, ich kurs wymiany to 1:1 i co ciekawe, obu walut można używać zamiennie zarówno w Brunei, jak i w Singapurze.

Ceny w Brunei były zaskakująco przystępne. Spodziewaliśmy się bardzo wysokich cen, jak to zwykle w bardzo bogatych krajach, a okazało się, że wydawaliśmy mniej niż w Malezji. Przykładowe ceny:

• Noclegi od 35 B$
  • Obiad: od 1 B$ na targu (night market) do kilkunastu dolarów w lepszych restauracjach.
  • Ceny żywności w sklepach porównywalne do cen w Polsce czy Malezji.
  • Przejazd taksówką wodną – 1-2 B$ w zależności od odległości i pory dnia.
  • Wstępy do muzeów i meczetów są w większości bezpłatne.

Wiza

Obywatele Unii Europejskiej mogą przebywać na terenie Brunei do 90 dni bez dodatkowych formalności.

Transport

Do Brunei

• Samolotem z Malezji, Singapuru, Indonezji, Tajlandii i wielu innych krajów Azji płd. wsch. Z tanich linii lotniczych lata tylko Air Asia z Kuala Lumpur.
    Za bilety w dwie strony z bagażem podręcznym płaciliśmy ok. 200zł za osobę.
  • Drogą lądową lub/i promem z Kota Kinabalu w Malezji (Sabah).

Poruszanie się po Bandar Seri Begawan (BSB)

• Z lotniska na główny dworzec autobusowy można dojechać autobusem miejskim, 2 B$ za osobę. Rozkład jazdy nie jest zbyt przejrzysty, godzina odjazdu niepewna, ale jeśli tylko nie jest się w pośpiechu, naszym zdaniem warto zaczekać i doświadczyć komunikacji miejskiej w Brunei. Atrakcja sama w sobie 😉
  • Taksówka z lotniska kosztuje od 25 B$.
  • Wodne taksówki – podstawowy środek transportu w okolicach centrum Bandar Seri Begawan – 1-2 B$ w zależności od odległości i pory dnia. Taksówkarz wypatrzy Was, zanim Wy zdołacie dostrzec łódź na rzece 😉 Wystarczy podejść do przystani.
  • Taksówki – oficjalnych jest bardzo niewiele, ale sporo kierowców prywatnie dorabia jako taksówkarze. To samo dotyczy minibusów. Taksometrów nie dostrzegliśmy, najlepiej ustalić cenę z góry, by uniknąć nieporozumień. Ceny taksówek dużo niższe niż w Polsce, co przy cenie benzyny ok. 1 zł za litr zupełnie nie dziwi.
  • Autostop – nie korzystaliśmy, ale na podstawie tych kilku dni sądzimy, że nie powinno być z tym najmniejszego problemu. Kierowcy chętnie zatrzymują się i proponują transport, szczególnie widząc turystów. Warto jednak zapytać czy to przejazd w trybie autostopu czy taksówki. Tak czy inaczej, oba warianty są korzystne.

Jedzenie

Dominuje kuchnia malezyjska, indyjska i chińska.

Narodową potrawą Brunei jest Ambuyat – rodzaj kleiku z sago, mączki wyrabianej z wnętrza palmy sagowej, podawany z wieloma dodatkami – mięsem, sosami (w tym durianowym) czy warzywami. Samo danie nie zachwyciło szczególnie naszych podniebień, ale nie mogliśmy nie skosztować tego lokalnego specjału. Ambuyat je się specjalnymi pałeczkami, a sztuki jego jedzenia najwyraźniej nie opanowaliśmy – obsługa restauracji miała z nas niezły ubaw, a jak się później okazało, nasze zdjęcia już krążyły po okolicznych restauracjach 😉
Ambuyat dostępny jest głównie w restauracjach, my udaliśmy się do Aminah Arif.

Najlepsze dania jedliśmy w restauracji Soto Pabo w dzielnicy Kota Batu. To niesamowicie przyjemna, rodzinna restauracja, z pięknym widokiem na rzekę. Specjalizują się w zupach Soto, ale menu jest znacznie bogatsze.  Do restauracji najlepiej dopłynąć „water taxi” w kilka minut z centrum BSB. My akurat mieszkaliśmy obok, ale zdecydowanie warto tam skoczyć na obiad.

Brunei-5

Restauracja Soto Pabo

Na targach wszechobecne są różne przekąski i małe dania, na przykład bardzo popularne i smaczne Nasi Lemak – danie z mięsem i ryżem na mleku kokosowym podawane w liściu bananowym. W cenie naszych drożdżówek 😉

Noclegi

Baza noclegowa w Brunei jest mocno ograniczona. Na serwisach typu booking.com czy Agoda dominują droższe hotele, tańsze hotele raczej są mało widoczne w sieci i trzeba się sporo naszukać.
Przez Airbnb można znaleźć prywatne mieszkania/domy. Ich dostępność nie jest duża i większość z nich jest na obrzeżach miasta, bądź w innych miejscowościach, więc trzeba uwzględnić dojazd.
Couchsurfing jest mało popularny, w BSB baza gospodarzy CS jest niemal zerowa.

My spaliśmy w hotelu Apek Utama za ok. 40 B$ za pokój ze skromnym śniadaniem. Hotel jest nieco oddalony od centrum BSB – 20 minut piechotą lub 5 minut do najbliższej przystani, skąd można wziąć taksówkę. Warunki raczej przeciętne, hotel wymaga porządnego remontu, ale to i tak rozsądny wybór w tej cenie. Kontakt tylko przez Facebooka (!)

Telefon / Internet

Karty prepaid SIM są stosunkowo drogie i przy kilkudniowym pobycie nie warto w nie inwestować. Korzystanie z malezyjskiej karty SIM, by wykonać parę lokalnych połączeń jest dobrą opcją.

Szybki Internet do Brunei jeszcze nie dotarł, ale generalnie połączenie z Internetem w wielu miejscach jest, w razie potrzeby.

Bezpieczeństwo

W Brunei czuliśmy się bardzo bezpiecznie, również chodząc po mieście nocą. Przestępczość praktycznie nie istnieje. Brunejczycy sprawiają wrażenie bardzo otwartych i dość swobodnie rozpoczyna się rozmowy. Może nie tak jak w Omanie, ale w porównaniu z Tajlandią czy Malezją, jednak dużo łatwiej nawiązać kontakt.
Z pewnością jako (wciąż nieliczni) turyści również wzbudzaliśmy zainteresowanie, a podróżowanie z dziećmi jeszcze bardziej ten kontakt ułatwia.

12804680_963268217042015_1935940778531424167_n

Brunei słynie z bardzo surowego prawa, od kilku lat podlegającego częściowo prawu szariatu. Alkohol jest zakazany w całym kraju, papierosów oficjalnie nie można kupić, za przewóz narkotyków przewidziana jest obligatoryjna kara śmierci. Zakazy obejmują również turystów, ale generalnie nie mając nic na sumieniu nie ma się czego obawiać.

Jeśli wybieracie się do Brunei i nie znaleźliście odpowiedzi na Wasze pytania, dajcie koniecznie znać w komentarzu lub napiszcie do nas i uzupełnimy brakujące informacje.

Jak zwykle, będziemy wdzięczni za udostępnienie wpisu i zaproszenie znajomych na naszą stronę. Zachęcamy też do zapisania się do newslettera (jeszcze w planach) po prawej stronie 😉 Dzięki!

Tagi
POWIĄZANE WPISY
Asia, Łukasz, Maja i Alicja Kasperek

Cześć! Jesteśmy rodziną, która nie wyobraża sobie życia bez podróży. Na co dzień mieszkamy i pracujemy na Śląsku. Staramy się uciekać od rutyny i codziennego pośpiechu, więc gdy to tylko możliwe, pakujemy plecaki i ruszamy w drogę. Odkąd pojawiła się Maja, podróżujemy wyłącznie w pełnym składzie, bo tylko wtedy podróż może być naprawdę udana! A jak to się zaczęło, przeczytacie na stronie "O nas".